WIE BEN IK
Richard van Hoof
Eigenaar Richard heeft zo lang als hij zich kan herinneren al gefietst. Natuurlijk werd gestart op een crossfiets (een kinderfiets zonder spatborden ;-) ) en vanaf de verkrijgbaarheid van de eerste mountainbikes in Nederland dus op de `dikke banden fiets`. Nieuwsgierig naar het nieuwe eigenlijk altijd als één van de eerste de sprong gewaagd. In 1990 werd al rondgehobbeld op een Full-Suspension, een Proflex offroad mét flexstam. Hier kon hij de heuvels mee afstormen.....jammer dat de remmen toen nog niet op het niveau van vandaag waren Daarna overgegaan naar een proflex 853 met girvin vork, een staaltje techniek! In 1992 werden de rondjes ook gereden op een Giant Cadex CFM2, carbon was in die tijd een bezienswaardigheid. Vaak werd er fronsend gekeken, dat kon niet goed gaan!
Daarna zijn allerlei merken en materialen de revue gepasseerd. Aluminium in verschillende gradaties en natuurlijk ook staal. De heerlijke stalen Marin Bear Valley en American Eagle Mammoth (by Concorde), bouwjaren 1993 en 1995 blijven altijd bij. Vele fietsen zijn weer verkocht om weer een nieuwe paradepaard te kunnen kopen. Met weemoed wordt regelmatig teruggedacht aan deze fietsen.
De ommekeer kwam in 2010, op marktplaats stond een 1992 Marin Bear Valley te koop in originele staat. Waarom is nog een vraag: maar Richard sprong in de auto en belde op dat hij onderweg was. Natuurlijk is die fiets gekocht. En wat blijkt: wat fietst dat nog lekker!!! Natuurlijk de cantil’s (deore dx) hebben de voortgang van de remtechniek bewezen. Sloten kunnen nat zijn! De volgende stap was een logische. Koop nog een oud Marin frame en bouw deze modern op. Zo gezegd zo gedaan. Aan het origninele stalen Marin Tange double butted frame uit 1994 is niets gedaan. Maar wat ziet het er cool uit, carbon onderdelen, crank brothers pedalen. 1x9 versnellingen SRAM X0, XTR-V-brakes. De geometrie is voor hedendaagse begrippen misschien wat ‘ lui’ . Maar moet een fiets altijd zenuwachtig en scherp zijn in alle omstandigheden? In de loop van vorig jaar is de nieuwe Marin de eerst keus geworden tijdens de regelmatige toertochten..
Voorgaand relaas liet het idee ontspruiten om hoogwaardig stalen frame te kopen. Echter, de meeste fietsenzaken prijzen het niet aan. De volgende stap was dus een logische: zelf verkopen.
Zo gezegd, zo gedaan. Een jaar na de aanschaf van de Marin, is de (web)winkel er. Daar ben ik trots op. Ik hoop dan ook dat mijn enthousiasme aanstekelijk werkt en dat ik velen ook kan voelen dat STEEL = REAL.